تحقيق، از ريشه « حق » است. حق يعني آنچه كه درست و استوار و ثابت باشد. ريشه اصلي واژه حق، در تمام اشتقاقهايش مفهوم ثابت و مطابقت با واقع و استحكام را دارد.
احقاق و تحقيق يك امر، يعني چيزي را ثابت و استوار ساختن، درستي چيزي را به اثبات رساندن، «حق» بودن مطلبي را آشكار ساختن و به عبارتي: شناخت « هست » ها. تحقيق، يك تلاش فكري و علمي براي « يافتن » مطلب درست و حق، و « ارائه » و « اثبات » آن است.
طبيعي است كه دانلود تحقيق در زمينههاي مختلف نظري و فكري و تاريخي و ادبي و علمي و … حق بودن مطالب، به معناي مطابق با واقع بودن آنها در هر يك از زمينههاست و تحقيق، طبق اين مفهوم، در ابعاد مختلف ياد شده، مفهوم پيدا ميكند.
جست و جوي منظم و تلاشي كه بر مبناي علم و استدلال و شواهد و منابع، انجام ميگيرد تا نظريهاي اثبات گردد و نكتهاي كشف و بيان شود، « تحقيق » است. هر چيزي ميتواند براي انسان، موضوع تحقيق باشد، چه عقلي چه حسي، چه جزئي چه كلي، آنچه در حوزههاي و دانشگاهها به عنوان نگارش رساله تحقيقي و پايان نامه متداول است،مقاله روش تحقيق در مديريت نمونه روشني از يك تحقيق است و البته هر چه شيوه كار و معتبر بودن منابع و نوآوريهاي علمي و سليقه در تدوين بيشتر مراعات شده باشد، ارزش آن افزونتر خواهد بود.
تحقيق ميداني و كتابخانهاي خريد پروپوزال آماده
گاهي پژوهشي كه براي يافتن و اثبات چيزي انجام ميگيرد، در ميدان گسترده اجتماع و با كاوش نمونههاي عيني است و با تفحص و استقراء در محيط بيرون و روي افراد و اشياء و پديدههاي خارجي انجام ميگيرد. نام آن « تحقيق ميداني » است و محقق بايد بگردد و با ديدن و شنيدن، مطالب را كشف كند. معمولاً تهيه گزارش پيرامون وقايع يا موضوعات اجتماعي و علمي و مسايل حسي و تجربي و كاربردي، از اين راه انجام ميگيرد.
گاهي پژوهش در كتابها، اسناد، منابع و آراء و نظريات و در فضاي محدود كتابخانه شكل و انجام ميگيرد. نام اين نوع، « تحقيقات كتابخانهاي » است و از منابع مكتوب استفاده ميشود. اما نتيجه هر يك از دو شيوه ياد شده، به صورت مقاله يا كتاب، عرضه ميگردد و اصول نگارش بر محصول كار تحقيقي حاكم است.
سايت پروژه دانشجويي
فرق تحقيق و تأليف
تأليف از ريشه « الفت » و به معناي پيوندزدن، به هم آميختن، گردآوري مطالب متناسب با هم در يك مجموعه است و معمولاً نياز به تتّبع و كاوش و دقت و حوصله دارد. گرچه در عرف رايج، معمولاً تأليف و تحقيق را و مؤلف و محقق را به جاي هم به كار ميبرند، ولي ميان محقق و مؤلف تفاوت بسيار است.
مؤلف، صرف گردآورنده مطالبي از جاهاي مختلف و تنظيم كننده مطالبي است كه با تتبع و پژوهش به دست آورده است، اما محقق، از انديشهاي نقّاد و ديدگاهي عميق برخوردار است و « صاحب نظر » است و كارش تنها جمع آوري مطالب از منابع مختلف نيست ( كه اين كار از بسياري برميآيد ) بلكه انديشمندي است كه نظريهاي را با برهان و دليل، اثبات يا رد ميكند، يا مطلبي جديد كشف مينمايد، يا مطلب كشف شدهاي را تكميل ميكند، يا چيزي را كه به صورت نظريه بوده است به اثبات ميرساند. دانلود گزارش كارآموزي « نظريه پردازي » و اثبات آن نيز ذهني قوي و شيوهاي محققانه ميطلبد.
البته تتبع و كاوش، مقدمه تحقيق ميتواند قرار بگيرد و محقق، بر مبناي « يافتهها » ميتواند نظر بدهد.
روش تحقيق و دانلود پروژه دانشجويي
منظور از روش در تحقيق، ارائه مهارتها و تجربههايي است كه دستيابي به هدف را آسانتر و عمليتر ميسازد و با صرف وقت كمتر، نتايج بيشتري به دست ميآيد. اين نكته، در كلّيه روشها مطرح است. يعني هر كاري بر مبناي «روش»هاي برگرفته از تجربهها و موفقيتها انجام پذيرد، تضمين بيشتري براي بهره دهي آن خواهد بود و افرادِ «داراي روش» موفقترند و مبتدياني كه با روش افراد موفق آشنا ميشوند، زودتر به نتيجه ميرسند.
وقتي « روش تحقيق توصيفي تحليلي » گفته ميشود، دو نوع مطالب و نكات، قابل طرح است:
١. آنچه به « تحقيق » به شكلي عام و كلي مربوط است.
٢. آنچه به « تحقيق اسلامي » مربوط ميشود.
در بخش اول پروپوزال آماده نكاتي مورد نظر است كه در هر كار تحقيقي و پژوهشي، در هر موضوعي به كار ميآيد و رعايت آنها لازم و مفيد است. چه ديني، چه غير ديني، چه اسلامي چه غير اسلامي، حتّي در تحقيقات جغرافيايي، آماري، اقتصادي، روانشناسي و تربيتي، طبيعي و باستان شناسي و … كاربرد دارد. اين بخش نيز خود دو گونه است:
١. مطالبي مانند فيش برداري و …
٢.تحقيق دانشجويي رشته علوم اجتماعي مطالبي كه اختصاص به هر يك از علوم دارد مانند روش تحقيق در رياضي يا جامعه شناسي يا ادبيات يا فقه كه هر كدام روش خاصّ به خود دارد. در اصطلاح به يكي روش و ديگري روشمندي گفته ميشود.
در بخش دوم، نكاتي مطرح است كه براي يك فرد محقق و پژوهشگر درباره مسائل اسلامي و معارف ديني و رهاوردهاي وحي، ضروري است.
تحقيق عام
نكات و مراحل مربوط به تحقيق در هر زمينهاي به صورت عام را ميتوان چنين برشمرد:
١. موضوع و سوژه تحقيقاتي
ابتداييترين كار تحقيق دانشگاه ، تعيين موضوع است، محقق بايد قبل از شروع كار تحقيقي، بداند كه در جست وجوي چيست و موضوع پژوهش و محدوده آن كدام است؟ و چه ابعادي دارد؟ مناسب است كه پژوهشگر، در انتخاب موضوع به نكات زير توجه كند:
ـ علاقه و اشتياق به موضوع
ـ ميزان توانايي خود در زمينه موضوع تحقيق
ـ تحقيق دانشجويي رشته علوم تربيتي سودمندي آن براي جامعه، مثمر ثمر بودن و رفع نياز
ـ قابل تحقيق بودن موضوع و ميزان منابع موجود و لوازم پژوهش، تا تحقيق او نيمه تمام نماند
ـ محدود بودن دامنه موضوع، به خصوص اگر محقق تازه كار است، تا از عهده جمع و جور كردن و به پايان رساندن آن برآيد و در نيمه راه رها نكند.
٢. ريزتر كردن عناوين موضوع
هر موضوع كلي تحقيق دانشجويي رشته مديريت، قابل تقسيم به اجزا و محورهاي كوچكتر و مشخصتري است كه كار پژوهش را آسانتر ميكند. محوربندي يك موضوع، هم ذوق و ابتكار ميخواهد و هم معلومات عمومي و آگاهيهاي خاصّ آن موضوع. عناوين ريز يك موضوع، هرچه بيشتر افزايش يابد، به شناختهتر شدن ابعاد مختلف آن موضوع كمك ميكند.
٣. طرح تحقيقاتي پروژه دانشجويي برق
منظور، داشتن برنامه و طرح، براي مرحله اجرايي يك تحقيق است؛ يعني هم مشخص ساختن كيفيت و سبك و محدوده كار و نقطه شروع و پايان، و هم منظور داشتن هدف و نتيجه. در ذهن بايد ترسيم شود كه ميخواهيم چه كنيم و با طي چه مراحلي به نتيجه گيري نزديك شويم.
۴. آشنايي با كارهاي انجام شده دانلود گزارش كارآموزي آماده
اين كار، هم جلوي دوباره كاري را ميگيرد، هم كار انسان را قويتر و همه جانبهتر ميسازد و هم محقق را از تجارب گذشتگان بهرهمند ميكند. البته در كارهاي تحقيقي ابتكاري كه سابقه نداشته، آشنايي با كارهاي مشابه و انجام شده قبلي معني ندارد. پس درباره هر موضوعي كه تحقيق ميشود، بايد از نمونههاي قبلي كار درباره آن با خبر بود؛ مثلاً آنكه درباره « قيام مختار » يا « نهضت مشروطيت » يا « ويژگيهاي زبان فارسي » و … ميخواهد تحقيق كند، بايد كتب و مقالات و منابع مربوط به آن را كه ديگران نگاشتهاند ببيند.
۵. مأخذ شناسي انواع روش هاي تحقيق
درباره هر موضوعي، منابع مهم و مأخذ موضوع تحقيق مديريت دست اول و جامعي وجود دارد كه از اطلاعات معتبر و قابل استناد برخوردار است. محقق بايد منبع شناس باشد و با كتابهاي مرجع آشنايي داشته باشد. چه منابع كهن و قديمي، و چه منابع جديد. بعضي از كتابها به عنوان منابع « رابط » و « هادي » مورد استفادهاند؛ يعني پژوهشگر را به منابع اصليتر متصل ميكنند، مثل فهرستها، نمايهها، كتابشناسيها و مقاله نامهها.
« كتاب مرجع » كتابهايي است با ساختاري منظم و فصل بندي و تدوين حساب شده كه در زمينههاي مختلف علمي، ادبي، تاريخي، اجتماعي و … آگاهيهاي فوري و دقيق به ما ميدهد. كتابهايي از نوع: اطلاعات عمومي، دايره المعارفها، واژه نامهها، زندگينامهها، سالنامهها، فهرستها، نمايهها، راهنماها، منابع جغرافيايي، فهرست مقالات، كتابنامهها، كتابشناسيها و … از كتابهاي مرجع محسوب ميشود.
مأخذ تحقيق آماده دانشجويي، هم به صورت كتاب و نوشتجات ميتواند باشد، هم منابع زنده، يعني محققان و صاحب نظران و آگاهاني كه در موضوعات مختلف، معلومات دقيق و ارزندهاي دارند، اينان هم از مأخذ ما در امر تحقيق ميتوانند به حساب آيند. « منابع غير كتابي » نيز مأخذ پژوهش به حساب ميآيد، همچون تصويرها، مواد ديداري و شنيداري، فيلمها، نوار ويدئو و اسلايد، نوار ضبط صوت، ميكرو فيلم و … انسانهاي محقق و صاحب نظر نيز به نوعي منبع غيركتابي محسوب ميشوند.
به علاوه، محقق بايد ارزش و اعتبار منابع مختلف پروژه هاي دانشگاهي را هم مورد توجه قرار دهد و از دهها منبع مختلف پيرامون موضوع، بداند كه كداميك معتبرتر و كدام يك فاقد ارزش و اعتبار است. نويسنده فلان كتاب، چه فكري و روشي داشته و امثال اينگونه آگاهيها، كه به نتيجه گيري از مطالب يك كتاب منبع هم مربوط ميشود و روي آن تأثير ميگذارد.[١]
۶. كشف مرتبطات
در مسائل دانلود تحقيق دانشجويي، اگر ذهن محقق بتواند موضوعات مختلفي را كه به هم مربوط ميشوند، بشناسد و رابطه آنها را با هم مورد توجه قرار دهد، در بازدهي تحقيق موفقتر خواهد بود؛ مثلاً كسي كه ميخواهد درباره « تخت سليمان » تحقيق كند، برخوردش با موضوعاتي همچون: انبيا و معجزه هم خواهد بود.
اقدامپژوهي و روش تحقيق اقدام پژوهي چيست؟
اقدام پژوهي درس زبان انگليسي Action Research خوانده مي شود به معني پژوهش در عمل است.پژوهش در عمل نوعي از مطالعه و بررسي است كه افراد براي تغيير وضعيت نامطلوب و رسيدن به وضعيت نسبتا مطلوب و در نهايت بهسازي كارها در محيط شغليشان بكار مي برند.
مراحل پژوهش در عمل اقدام پژوهي نمونه:
-
قرار گرفتن در شرايط غير قابل انتظار و مبهم (در گير شدن با مسأله)
-
اقدام در جهت شناسايي مسأله(جمع آوري اطلاعات پيرامون مسأله و علل احتمالي آن)
-
تشخيص راه حل هاي احتمالي و برنامه ريزي براي اجراء
-
اجراي هريك از راه حل هاي احتمالي(اقدام براي رفع مشكل)
-
مشاهده وثبت اطلاعات (گرد آوري اطلاعات)
-
تجزيه و تحليل داده ها
-
بررسي نتايج وتشخيص دقيقتر و شفاف تر مسأله در صورت حل نشدن آن
-
تشخيص راه حل هاي جديد و شفاف تر و برنامه ريزي براي اجراء اين راه حل ها (شروع سيكل جديد)اين سيكل انقدر ارامه مي يابد تا دقيقا منجر به شناسايي و حل مسأله شود. يك نمونه اقدام پژوهي ريز اقدامات انجام شده در هر مرحله بايد دقيقا براي تكميل اطلاعات خود بهرگيري از آن ونقد و برسي همكاران گزارش شود.
مراحل تهيه طرح مقاله اقدام پژوهي:
-
تنظيم موضوع
-
مقدمه و بيان مسأله
-
تعريف و تبيين واژه ها براي تفهيم بهتر مسأله
-
اجراي برنامه
-
نتيجه گيري
-
بيان محدوديت ها و مشكلات
-
پيشنهادات
-
فهرست منابع
تفاوت تحقيق اقدام پژوهي با پژوهش هاي دانشگاهي:
-
در اقدام پژوهي تغيرات بر اساس شرايط و قراين شغلي و محيط كار است اما در پژوهش هاي حرفه اي تغيرات بر اساس فرضيه مخبرانه شكل مي گيرد
-
در اقدام پژوهي مديران نمونه واقعي مورد نظر است ولي در پژوهش هاي حرفه اي نمونه ها انتخابي است
-
در اقدام پژوهي شخص شاغل و درگير كار با مسأله درگير است اما در تحقيق حرفه اي پژوهشگران ناظر بر مسأله پژوهش مي پردازند.
-
در اقدام پژوهي يافته ها پژوهشي توسط خود شاغل و درگير با مسأله به مرحله عمل در مي آيد اما در پژوهش هاي حرفه اي پژوهشگر يافته ها را به عوامل اجرايي ارائه مي دهد.
-
در اقدام پژوهي يافته ها پژوهشي توسط خود شاغل و درگير با مسأله مورد ارزيابي قرار مي گيرد اما در پژوهش هاي حرفه اي و كلان ، يافته هاي پژوهشگر را ديگران ارزشيابي مي كنند.
نمونه اي از اقدام پژوهي زمينه هاي اقدام پژوهي در آموزش و پرورش:
-
چگونگي تدريس يك مفهوم علمي يا موضوع درسي
-
كيفيت توليد و نحوه استفاده و بكار گيري وسيله هاي آموزشي جهت انتقال مفهوم يا موضوع خاص
-
ناهنجاريهاي رفتاري اقدام پژوهي لكنت زبان
-
بهبود شرايط اداري و فعاليت هاي اجرايي
-
شيوه هاي ارزشيابي و امتحانات
-
روش هاي اداره مدرسه و محيط هاي آموزشي و تجربه اموزشي
- چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ ۱۱:۴۹
- ۲۰ بازديد
- ۰ نظر