تحقيق و پژوهش در مقاله

دانلود رايگان پايان نامه پروژه,مقاله,مقالات, تحقيق آماده, پاورپوينت – دانلود رايگان پايان نامه كارشناسي ارشد – دانلود رايگان متن كامل پايان نامه

تحقيق

 

تحقيق چيستاين مجموعه مقالات آموزشي Accept paper برگرفته شده از منابع معتبر خارجي و تجربيات ده ساله اينجانب در مورد روش تحقيق، انواع مطالعات، نمونه گيري، آناليز آماري، پايگاه ها و نمايه هاي بين المللي خارجي و داخلي، انواع مجلات علمي پژوهشي، چگونگي انتشار تحقيق، روش تدوين مقاله و پروپوزال، آماده سازي تحقيق براي ارائه در كنفرانس مي باشد. اميدوارم اين مجموعه غني بتواند در نشر علم و تحقيقات جامعه دانشجويان و محققان عزيز موثر باشد.

به طور خلاصه، هر نوع تلاش و پيگيري در جهت درك مجهولات و گسترش سطح معلومات و افزايش اطلاعات در هر زمينه اي را تحقيق و پژوهش مي­نامند. اين مجهولات مي­تواند در مواقعي تا به حال هيچ كسي به آنها پاسخي نداده باشد و يا پاسخ ها و بسط هايي است كه محقق به پژوهش هاي قبلي انجام شده، مي­دهد.

انواع تحقيق:

ديدگاه هاي مختلفي براي طبقه بندي انواع تحقيق موجود مي­باشد.

يك ديدگاه تحقيق را به دو نوع دسته بندي مي­كند.

۱- تحقيق قياسي يا استنتاجي(Deductive): در ابتدا محقق يك فرضيه را در نظر مي­گيرد و در ادامه با جمع آوري اطلاعات و استنتاج منطقي، در جهت رد يا قبول فرضيه خود اقدام مي­كند. به عنوان مثال محققي قصد تعيين ارتباط بين مصرف الكل و ابتلا به آلزايمر را دارد. در شروع اين طرح هدف قبول يا رد فرضيه مؤثر بودن مصرف الكل در ابتلاي افراد به آلزايمر است كه محقق با جمع آوري اطلاعات مورد نياز فقط به بررسي فرضيه مذكور مي­پردازد.

۲- تحقيق استقرايي(Inductive): در اين نوع پژوهش، محقق ابتدا به جمع آوري اطلاعات مي­پردازد و سپس در اين ميان به يافتن نظام هاي خاص و معناداري در اطلاعات و مشاهدات به دست آمده مشغول مي­شود. در اين نوع از تحقيق هدف نهايي كاملا مشخص نيست و در انتهاي طرح بر اساس مشاهدات و نتايج حاصل شده هدف دقيق طرح نمايان مي­گردد. به عنوان مثال بررسي ۱۰۰۰ مورد بيمار مبتلا به آلزايمر. در اين ميان محقق نميداند به راستي چه چيزي را دنبال مي كند و در پي اثبات چيست و بعد از جمع آوري داده ها، شاخص هاي خاصي را استخراج و گزارش مي­نمايد. لازم به ذكر است كه اكثر پروژه هاي تحقيقاتي شامل هر دو نوع استنتاجي و استقرايي مي­باشند و البته بهتر است جزء استقرايي طرح در حدي گسترش يابد كه در اجراي قسمت استنتاجي طرح به وجود نياورد. يعني جزء استقرايي يك طرح بهتر است از قسمت استنتاجي آن كوچكتر باشد.

ديدگاهي ديگر تحقيق را به سه دسته تقسيم بندي مي­كند:

۱- تحقيق بنيادي

۲- تحقيق كاربردي

۳- تحقيق بنيادي_كاربردي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.